Passie is geen knopje in een systeem.

Laatst volgde ik een webinar. De spreker beloofde me een aantal tips om hoger in Google te komen met mijn website. Ik had al eerder soortgelijke webinars gevolgd en was benieuwd of ik nog nieuwe inzichten te horen zou krijgen. Dit viel eerlijk gezegd een beetje tegen. Het was een goed verhaal hoor, maar de meeste tips en tricks die voorbij kwamen had ik al eerder gehoord. Meta descriptions, title tags, keyword dichtheid, H1, H2 enz., (interne) links en Facebook ads. en nog een aantal handigheidjes waarvan de algoritmes van Google vrolijk worden.

 

Veel SEO bureaus maken je lekker. Zij hebben dé tips waarmee jij je concurrenten kunt verslaan in Google. Om je vervolgens te confronteren met een fantastische aanbieding om hun programma te gaan volgen of met hun systeem te gaan werken. Ter waarde van 1299 euro, maar vandaag niet voor 1299 euro, niet voor 899 euro en ook niet voor 679, maar voor 479 euro. En alleen geldig tijdens dit webinar. En de eerste 10 inschrijvingen krijgen ook nog bonusmateriaal. Nou dan weet je genoeg toch.

 

Ook je concullega’s willen graag op de eerste rij zitten en hun online bureaus kennen de trucs ook wel. Of misschien hebben ze het zichzelf wel aangeleerd door handig gebruik te maken van CSM systemen als Wordpress en bijbehorende plug-ins. Maar als we allemaal dezelfde trucs toepassen dan heeft het niet veel nut en steken we nog niet boven het maaiveld uit. Het maaiveld wordt alleen maar hoger.

 

Hoe onderscheiden we ons dan? Passie is het antwoord. Zoals ik al aangaf zijn er ontelbare technische en inhoudelijke middelen en trucs om je website ‘Google vriendelijk’ te maken. Maar stel je bent op zoek naar een timmerman. Kies je dan degene die bovenaan staat in Google (op basis van jouw zoekopdracht)? Of neig je naar degene die een verhaal te vertellen heeft naast sec het timmeren van een kast? Iemand die zijn/haar passie voor het werk overbrengt en een stukje 'eigen' waarde aan het product of dienst meegeeft.

 

Maar er is geen enkel systeem of programma waarin passie een optie of een knopje is. Dat moet je toch echt zelf doen. Door enthousiast over je vak te praten. Maar ook over jezelf. Het persoonlijk te maken. Waarom doe je hetgeen wat je doet? En waarom doe je het op jouw manier? Zo heeft iedereen een uniek verhaal. En natuurlijk heb je daar tekst, afbeeldingen en video voor nodig die je op je website, social media of folder plaatst, maar het gaat vooral om die inhoud. Unieke inhoud. Dat is waar je het verschil mee maakt. 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0