De dag van de waarheid.

Pfffff. Gelukkig 6 december. Sinterklaas is het land weer uit. We kunnen weer normaal doen tegen onze, en andere gelovige kinderen. Drie weken lang liegen en verzinnen gaat je niet in de koude kleren zitten. Zeker niet omdat de kleintjes waarvoor je het allemaal voor doet deze periode stuiterend door het leven gaan. Niet eten, niet slapen… We maken ze helemaal gek. En de media met ons.

 

"Maar Ben (zeikerd) wat wil je hiermee zeggen, maak je punt", hoor ik je zeggen. Daar heb je natuurlijk wel een beetje gelijk in. Het is een beetje dik aangezet, maar ja…de aandacht heb ik nu wel. En dat is ook precies mijn bedoeling. Want als je het heel zwart-wit bekijkt verspreiden we met z’n allen drie weken lang nepnieuws.

 

Dat is het bruggetje dat ik wilde maken. Nepnieuws. Nepnieuws is misleidende informatie die wordt verspreid om de publieke opinie te beïnvloeden. Zo probeert de NTR ons kroost met alle geweld te laten geloven dat de pakjes van de stoomboot zijn gewaaid en dat Zielepiet Sinterklaas opsluit in de stoomboot en terug naar Spanje vaart. En of we alsjeblieft snel naar sinterklaasjournaal.nl willen gaan, want dan wordt het allemaal opgelost.

 

Dit is natuurlijk allemaal vrij onschuldig, maar nepnieuws kan ook grote gevolgen hebben. Een goed voorbeeld hiervan zijn diverse berichten die tijdens de Amerikaanse verkiezingen van vorig jaar (vooral op social media) rondgingen om bewust een presidentskandidaat in diskrediet te brengen. In dit geval heeft dat grote gevolgen gehad. En zo werd er ook nepnieuws verspreid om de uitslag van het Oekraïnereferendum te beïnvloeden.

 

Sociale media zoals Google en Facebook spelen hier (ongewild) een grote rol in. Zij gebruiken algoritmes om te bepalen welk nieuws je ziet en welke zoekresultaten je krijgt. Als je iets liket of deelt weet Facebook dat jij dit leuk vindt. Je krijgt dan de volgende keer dezelfde soort dingen te zien. Algoritmes bepalen dus deels wat wij zien, niet zien, weten, geloven en vinden. Het gevaar hierbij is dat je een minder kritische houding ontwikkelt en makkelijker beïnvloedbaar bent.

 

Let dus op wat je allemaal deelt, liket en doorstuurt. Ongemerkt help je misschien de nepnieuwsmakers een stapje verder. Maar als er op 5 december een chocoladeletter in je schoen zit, zou ik hem toch maar gewoon lekker opeten. Dank u Sinterklaasje!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0