Een steen (ver)leggen.

Een aantal weken geleden werd kwam de stad Gorinchem in het (landelijke) nieuws vanwege de mysterieuze Memory Bricks die op verschillende plaatsen in de stad in de grond zijn gelegd. Een memory brick is een steen waarin een voorwerp van vroeger zit. Er is bijvoorbeeld een steen met oude postzegels erin. En ééntje met een tien gulden biljet en ééntje met een cassettebandje.

 

Toen ik het stuk op internet las en vervolgens probeerde hier meer over te vinden moest ik op één of andere manier meteen aan een zin uit een liedje van Bram Vermeulen denken. “Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde”. Ik kende het nummer overigens van een versie van Paul de Leeuw, maar dat terzijde. Waarom moest ik aan deze zin denken? Steen, brick zou logisch zijn.

 

Nee, ik denk dat het meer om de diepere betekenis ging van het verleggen van die steen. Door het verleggen van de steen vereeuwigde hij zijn bestaan op aarde. Het water in de rivier zou nooit meer hetzelfde lopen als voorheen. Hij zal nooit worden vergeten door het bewijs van zijn bestaan.

De maker en legger van de Memory Bricks zal zeker niet aan dit nummer gedacht hebben. Maar ik denk wel dat hij met deze guerrilla actie een soort van bestaansrecht wilde kweken. Door een aantal voorwerpen in de straat te leggen wilde hij/zij aandacht vragen voor dingen die verdwijnen. Dat er dingen verdwijnen is niet erg, maar sta er wel even bij stil.

 

De invloed van social media speelde hierbij een belangrijke rol. De vinder van de één van de eerste Memory Bricks plaatste het op Facebook en een hype was geboren. Zo werd de landelijke media gehaald, mensen zijn aan het zoeken geslagen, er is een Memory Brick Facebookpagina en zelfs een Memory Brick wandelroute ontstaan.

 

De kunstenaar, die overigens nog anoniem is, zal ongetwijfeld blij zijn met alle aandacht die er voor zijn creatie is. Even was ik bang dat er een reclamebureau van een merk achter zou zitten. Maar dat is niet het geval. Op zoveel aandacht had de kunstenaar niet gerekend, maar uiteraard is hij blij met alle belangstelling. Distributie in dit geval top. Hopelijk pikken de mensen zijn/haar boodschap op.

 

En dat is het mooie van de hedendaagse digitale media. Een goed uitgevoerde kleine actie kan op deze manier grote impact hebben. En dat is toch wat je wilt. Maar kijk uit, het kan ook tegenwerken. Herinneren jullie je Project X uit Haren 5 jaar geleden nog? Nu kun je Gorinchem niet met Haren vergelijken maar toch. Denk eerst goed na voordat je die steen (ver)legt.

Reactie schrijven

Commentaren: 0